100 Άρθρα Μουσικής Θεωρίας
Άρθρα Μουσικής Θεωρίας
Γιατί να
μάθουμε ‘’Μουσική Θεωρία’’ ;
Ο Άκης Πάνου, Ο Μ. Βαμβακάρης, ο Σ. Καζαντζίδης, κάποιοι απ’ τους Beatles…. δεν ήξεραν ούτε έμαθαν μουσική
θεωρία κι όμως τα κατάφεραν θαυμάσια! Ίσως ήταν μουσικές ιδιοφυίες! Το θέμα
είναι ότι ήταν αυτοδίδακτοι! Βέβαια όσο καλός κι αν είναι ένας αυτοδίδακτος δεν
θα γίνει όπως ένας σημαντικός μουσικός που έχει διδαχθεί μουσική θεωρία! Φυσικά
ο αυτοδίδακτος, με μουσικό αυτί δεν αγνοεί την μουσική θεωρία και όμως την κατανοεί! Οι παραπάνω που ανέφερα έγραψαν
μελωδίες που θα τις ζήλευε και ο καλύτερος συνθέτης! Έχω αυτοδίδακτους φίλους
κιθαρίστες , με μουσικό αυτί, που όταν τους λέω να με συνοδεύσουν σε κομμάτια,
με την τροποποιημένη από μένα φυσαρμόνικα, σε ΟΥΣΑΚ , Ποιμενικό…. συνοδεύουν άμεσα σε μινόρε και αποδίδουν τα σωστά ακόρντα, χωρίς να ξέρουν ότι η
μελωδία είναι ουσάκ, ποιμενικό….!!!
Αν λοιπόν
είχαμε όλοι όσοι μαθαίνουμε ένα όργανο , μουσικό αυτί, ίσως δεν χρειαζόμαστε τη
θεωρία! Αν όχι, η εκμάθηση μουσικής θεωρίας είναι σημαντική! Όμως από την
εμπειρία μου , η μουσική θεωρία , τουλάχιστον η ‘’Θεωρία Μουσικής’’ και κάποιες
βασικές γνώσεις ‘’Αρμονίας’’ συντομεύει την εκμάθηση οποιουδήποτε οργάνου και
διευκολύνει τη συνεννόηση με μουσικούς άλλων οργάνων (ειδικά δείτε τα θέματα
συνοδείας πνευστών από έγχορδα ή πλήκτρα!).
Ας δούμε
λοιπόν κάποια άρθρα μου (όπως εγώ τα κατανόησα και τα καθαρόγραψα. Δεν είναι
συγγράμματα αλλά εκλαϊκευμένα κείμενα
(αλλιώς πάρτε κάποιο βιβλίο ‘’Μουσικής Θεωρίας’’ και ‘’Αρμονίας’’ από τα τόσα
της αγοράς)!
Εμένα με
βοήθησαν τα βιβλία: ‘’ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ Φιλοκτήτη Κ. Οικονομίδη και
‘’ΑΡΜΟΝΙΑ’’ του Μανώλη Καλομοίρη. Τα άρθρα μου αυτά καταγράφουν
την προσωπική μου πορεία μάθησης και στην ουσία είναι καθαρογραμμένες
σημειώσεις μαθητή και όχι διδασκαλικό σύγγραμμα (δεν δίδαξα ποτέ μουσική) άρα
όχι τέλειο κείμενο. ..απλά γιατί πάντοτε
μου άρεσε να μοιράζομαι και να δημοσιοποιώ , έστω κι αν από κάποιους, σε
κάποιες μουσικές ιστοσελίδες, θεωρήθηκαν
προβολή… αλλά σε τέτοια ηλικία τι να την κάνεις!! Οπότε δεν ισχύει κάτι
τέτοιο! Με τους δρόμους ασχολήθηκα μόνο για να κατανοήσω και να μετατρέψω
(τροχίζοντας κατάλληλα τα γλωσσίδια τους)
φυσαρμόνικες Δυτικού Τύπου (Μινόρε- Ματζόρε) που δεν υπάρχουν στο
εμπόριο! Τα άρθρα αυτά ξεκίνησα να τα γράφω από το 2011 κυρίως στις
ιστοσελίδες Musicheaven.gr και Kithara.gr! Ξεκινάμε λοιπόν:
Θεωρία Μουσικής από Ερασιτέχνη
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/01/blog-post_7532.html
Βασικά Στοιχεία
Αρμονίας
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=3575
Εκλαϊκευμένα Μαθήματα Αρμονίας
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/01/blog-post_17.html
Κλίμακα – Κλειδί - Τονικότητα – Τρόπος
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/01/blog-post_24.html
Τόνος vs Συχνότητας (Pitch vs Frequency):
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/03/vs-pitch-vs-frequency.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2016/05/blog-post.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/04/diatonic-scale.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/04/blog-post_91.html
Κλίμακες
Μινόρε
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=3543
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/blues.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/blog-post_8.html
ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΕΣ (ή Θεωρητικές ή σπάνιες) ΚΛΙΜΑΚΕΣ
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/02/blog-post_8.html
Οι προσαγωγείς Φανταστικών Κλιμάκων
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/04/rareenharmonious-scale.html
Συγκερασμένα & Ασυγκέραστα (Temperaments) :
http://musiciandata.blogspot.gr/2013/07/temperaments.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/07/blog-post_4.html
Τονική μετατόπιση vs Τονικής Μεταφοράς
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/05/vs.html
Τονική Μεταφορά ( Τρανσπόρτο)
http://musiciandata.blogspot.gr/2013/07/blog-post_10.html#!/2013/07/blog-post_10.html
Όργανα Μεταφοράς (transposing-instruments):
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/04/blog-post_4.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2013/07/blog-post.html#!/2013/07/blog-post.html
Τροποποίησα
τον Κύκλο των 4ων & 5ων (advanced μάθημα θεωρίας)
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=4013
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=4477
20
εφαρμογές του κύκλου των 5ων (Μέρος 1ον)
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=4642
20 εφαρμογές του κύκλου των 5ων (Μέρος 2ον)
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=4647
Ανδρική
VS Γυναικείας τονικότητας
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=4595
http://musiciandata.blogspot.com/2014/07/blog-post_19.html
Κινητό ΝΤΟ (Movable C )
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/11/movable-do.html
Aeolian
Cadence(Αιολική Πτώση)
http://musiciandata.blogspot.gr/2016/04/aeolian-cadence.html
Απροσδόκητη Πτώση (deceptive Cadence) ΕΔΩ :
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/11/v-vi.html
Leading
note (Προσαγωγέας)
& Walking Bass (Μπασογραμμή)
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/11/leading-note-walking-bass.html
Αυτοσχεδιασμός (Improvisation)
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/02/improvisation.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2016/01/blog-post_15.html
Εισαγωγές - Ταξίμια τραγουδιών
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/03/blog-post.html
Διαφορά ακόρντων 7ης και Μεγάλης 7ης
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/7-7.html
Ακόρντα που φτιάχνονται με 4ες & 5ες
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/quartal-quintal.html
Ακόρντα Quartal
& Quintal ΕΔΩ :
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/quartal-quintal.html
Συγχορδίες
7ης - Θεωρία και πρακτική εφαρμογή στην κιθάρα
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=4080
Τι ακόρντα ταιριάζουν σε μια δεδομένη τονικότητα ;
http://musiciandata.blogspot.gr/2016/01/blog-post.html
Η
''Ιδιαιτερότητα'' του κλαρίνου
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=4757
Μουσικά Σύμβολα και η εξέλιξη τους
http://musiciandata.blogspot.gr/2016/03/blog-post_16.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/11/tendonitis.html
Ανάπτυξη ικανότητας του ''ακούειν''
http://musiciandata.blogspot.gr/2016/02/blog-post.html
Ιστοσελίδες με δωρεάν παρτιτούρες
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/09/blog-post_8.html
ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΕΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ
https://musiciandata.blogspot.gr/2018/02/blog-post.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/10/m-software.html
ΡΥΘΜΟΙ
Μελέτη με Ηλεκτρονικούς Μετρονόμους Υποδιαιρέσεων
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/04/blog-post_20.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/02/vs.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/02/tempo.html
Εύρεση Ρυθμού & Μέτρου Μουσικού Κομματιού
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/02/blog-post_7524.html
Εκτέλεση Ρυθμών και Παρτιτούρες
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/02/blog-post_2.html
Σημειολογικές Παρτιτούρες με Videos
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/blog-post_9116.html
Σημειολογικές Παρτιτούρες με Ηχητικά
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/08/blog-post_11.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/09/tap-bpm.html
ΤΡΟΠΟΙ & ΔΡΟΜΟΙ
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/blog-post_3215.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2013/07/scales-modes.html
Κλίμακες,
δρόμοι και maqams
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=3396
Φυσικό Κούρδισμα (Just Intonation tuning)
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/06/just-intonation-tuning.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/10/vs-cents.html
Μόρια στην
Αρμένικη ,Τούρκικη , Βυζαντινή Μουσική
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/07/blog-post_15.html
Υπάρχει
σχέση Κλασικής και Βυζαντινής Μουσικής με τη Σημερινή;
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=4490
Δημοτικό , Ρεμπέτικο , Παραδοσιακό , Βυζαντινή :
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/07/blog-post_28.html
Το Δημοτικό μας τραγούδι και η Βυζαντινή Μουσική :
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/04/blog-post.html
Εισαγωγές ,Ταξίμια και αυτοσχεδιασμοί
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/12/blog-post_21.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/07/blog-post_30.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/04/blog-post_24.html
Δωρικός Τρόπος (D Dorian)
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/09/blog-post_4.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/03/blog-post_31.html
Ανάμικτη κλίμακα ή ανάμικτος τρόπος (Mixed Mode)
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/03/mixed-mode.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/06/blog-post.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/05/blog-post_11.html
Δρόμος Ραστ
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/05/blog-post_11.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/06/amanes.html
ΚΟΥΡΔΙΣΜΑΤΑ ΟΡΓΑΝΩΝ
Κουρντιστήρια & Κουρδίσματα οργάνων
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/blog-post_3251.html
Όργανα κουρδισμένα στους:392 - 415 - 440 - 466 Hz
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/05/392-415-440-466-hz.html
Μπερντέδες (Μετακινούμενα τάστα)
http://musiciandata.blogspot.gr/2015/07/movable-frets.html
Τι είναι τα ντουζένια ; : ΕΔΩ :
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/blog-post_13.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/blog-post_183.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/blog-post_8056.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/blog-post_12.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/blog-post_10.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/blog-post_2857.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/blog-post_4007.html
Κούρδισμα Γιουκαλίλι - Μαντολίνου -
Χαβάγιας
http://musiciandata.blogspot.gr/2013/03/ukulele.html
Κούρδισμα Ποντιακής & Κρητικής Λύρας
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/blog-post_72.html
Κούρδισμα Λαούτου (''Νησιώτικου'' &
''Κρητικού'' )
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/blog-post_11.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/blog-post_8602.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/banjo.html
Κούρδισμα πνευστών (Χάλκινων &
Γλωττιδόφωνων)
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/04/blog-post_6.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/03/blog-post_871.html
http://musiciandata.blogspot.gr/2014/09/flute.html
ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΠΙΔΑ ΟΤΙ ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΑΥΤΑ ΘΑ ΒΟΗΘΗΣΟΥΝ ΤΟΥΣ ΑΥΤΟΔΙΔΑΚΤΟΥΣ ΚΑΙ ΘΑ ΤΟΥΣ ΟΔΗΓΗΣΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΗ ΠΛΕΟΝ ΕΜΠΕΡΙΣΤΑΤΩΜΕΝΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΕΥΧΟΜΑΙ ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΣΤΟ ΟΜΟΡΦΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ & ΒΑΣΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΑΡΜΟΝΙΑΣ
Μπορείτε να αφήνετε σχόλιο σας σε
κάθε θέμα ή να εμπλουτίσουμε τα άρθρα που είναι ..δυναμικά!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου